KNSB interview

Grote drukte bij Alblasserdamse IJsclub: ‘Extra inspanning is de moeite waard’

Gepubliceerd: vrijdag 12 februari 2021
Een speciaal corona-draaiboek, een nieuw ticketsysteem en tientallen enthousiaste vrijwilligers. Zie hier de ingrediënten om coronaproof schaatsen mogelijk te maken bij de Alblasserdamse IJsclub. Donderdagochtend ging de baan voor het eerst open, voor het weekend verwacht de club grote drukte.

Het is vrijdagmiddag al gezellig druk bij de Alblasserdamse IJsclub (AYC). De baan is om 10.00 uur opengegaan en honderden schaatsers hebben hun eerste meters gemaakt op het ijs. Al op zaterdag 6 februari werd de ijsbaan van de AYC onder water gezet. Daarna was het wachten op de juiste weersomstandigheden. Donderdag leek het na een paar dagen zonder sneeuw en met strenge vorst dan zover. De baan ging open, maar moest na twee uur weer gesloten worden omdat er plassen ontstonden. Na nog een koude nacht kon de baan vrijdagochtend weer open. Secretaris Jan de Ruiter verwacht dat er ook zaterdag en zondag nog geschaatst kan worden. “We gaan er alles aan doen de baan zo lang mogelijk open te houden. Er hebben zich al heel veel vrijwilligers gemeld die willen helpen. Het is geweldig dat we na een vervelende winter nu toch buiten kunnen schaatsen. Ik zie alleen maar blije gezichten op de ijsbaan.”

Behalve de perfecte schaatsomstandigheden creëren, was er voor AYC – en alle andere ijsclubs – dit jaar nog een extra uitdaging: rekening houden met het coronavirus. Er moest aan van alles worden gedacht, van de mogelijkheid om naar het toilet te gaan tot de hoeveelheid mensen die tegelijk op de baan mogen. In samenspraak met de gemeente Alblasserdam en de burgemeester werd een volledig draaiboek geproduceerd.

AYC werkt met tijdblokken van twee uur. Per tijdvak zijn 500 leden welkom. Alleen mensen die lid zijn van de ijsclub mogen schaatsen. Wie nog geen lid is, kan zich alsnog aanmelden. “We verwachten zeker in het weekend veel mensen op de ijsbaan. AYC telt ongeveer 1100 leden en de afgelopen dagen zijn daar al 40 nieuwe leden bijgekomen”, aldus De Ruiter.

Nieuw ticketsysteem

AYC werkt dit jaar met het nieuwe ticketsysteem van de KNSB. Iedereen die wil schaatsen, moet zich digitaal aanmelden via de website van de ijsclub. Na aanmelding ontvangt het lid een QR-code, die bij de entree van de club wordt gescand vanaf de smartphone. Daarnaast moeten bezoekers een drietal vragen over hun gezondheid beantwoorden. De Ruiter: “We moeten met veel meer zaken rekening houden dan voorheen. Er kan bijvoorbeeld niet worden geparkeerd op de plek waar dat normaal altijd gebeurde. Daarom verzoeken we schaatsers met de fiets of lopend naar de baan te komen. Daarnaast hebben we langs de ijsbaan banken, pionnen en matten op anderhalve meter geplaatst waar men de schaatsen kan aan- en uittrekken. Dankzij het ticketsysteem van de KNSB gaat de binnenkomst van de schaatsers gelukkig heel soepel. Het systeem zorgt voor een snelle doorloop bij de ingang. Al met al heeft het openen van de baan dit jaar wat meer inspanning van ons gevraagd, maar dat is zeker de moeite waard.”

Kantine moet dicht blijven

De Ruiter is dolblij dat er deze winter weer geschaatst kan worden op de ijsbaan. Bitter is het wel dat uitgerekend dit jaar de kantines dicht moeten blijven vanwege het coronavirus. “De kantine mag niet open en een koek-en-zopie is ook niet mogelijk. Dat is doodzonde natuurlijk. We lopen daarom een hoop inkomsten mis, maar het is niet anders. We zijn al lang blij dat de baan open is en dat iedereen een paar dagen op natuurijs kan schaatsen.”

Dit weekend is het op veel plaatsen in Nederland mogelijk op natuurijs te schaatsen. Als je wilt schaatsen, blijf dan dicht bij huis. Zoek vijvers, grachten of sloten in je eigen woonplaats. Wil je zeker weten dat het ijs veilig is en de omstandigheden coronaproof zijn, ga dan schaatsen bij de lokale natuurijsclub. Onder de noemer #wijsopnatuurijs is dit de boodschap die de KNSB actief uitdraagt nu natuurijs waarop geschaatst kan worden tot de mogelijkheden behoort.